Overslaan en naar de inhoud gaan

Vitara

Duak Sensor Brake Support NL

Remassistentie via dubbele sensor

Tijdens het rijden gebruikt de Vitara twee sensoren – een monoculaire
camera en een lasersensor – om dreigende aanrijdingen met
voorliggers of voetgangers te detecteren. Wanneer het voertuig
een potentiële aanrijding detecteert, reageert het naargelang de
situatie op een van de volgende drie manieren.

  • Lane departure recognition

    Waarschuwing en voorkomen van afwijken rijstrook

    De functie Lane Departure Warning is ontworpen om bij snelheden vanaf 60 km/u het traject van het voertuig te voorspellen en de bestuurder te waarschuwen met visuele (scherm en indicator) en tactiele signalen (trillingen in het stuurwiel). Bovendien helpt het de bestuurder automatisch om zijn auto op zijn rijstrook te houden, door middel van stuurimpulsen via de elektrische stuurbekrachtiging.

  • weaving alert

    Slingerwaarschuwing

    Bij snelheden vanaf 60 km/u berekent dit ‘slingeralarm’ het rijpatroon en geeft het audiovisuele signalen weer wanneer het voertuig over de weg slingert door bijvoorbeeld vermoeidheid bij de
    bestuurder.

  • Trafic sign recognition

    Verkeersbordherkenning

    Dit systeem gebruikt de monoculaire camera om verkeersborden te lezen. Wanneer het bijvoorbeeld verkeersborden met snelheidsbeperkingen of een inhaalverbod detecteert, geeft de verkeersbordherkenning het bord in kwestie weer op het scherm, zodat de bestuurder zeker weet welke borden hij voorbijgereden is. Er kunnen maximaal drie borden tegelijk worden weergegeven.

1.4 boosterjet

1.4 BOOSTERJET-turbobenzinemotor

De nieuwe, rechtstreeks ingespoten 1.4 BOOSTERJET-turbobenzinemotor geeft de VITARA meer koppel om mee te spelen. De turbo met intercooler stuwt samengeperste lucht in de cilinders en stelt de motor in staat om zijn koppel te maximaliseren bij lage toerentallen vanaf
2.000 t /min. D e directe injectie verhoogt de brandstofefficiëntie verder door de controle van de dosering, de timing en de  druk van de geïnjecteerde brandstof te verbeteren. Andere factoren die de efficiëntie ten goede komen, zijn de elektrisch gestuurde variabele timing van
de inlaatkleppen (VVT), de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de hogere compressieverhouding.

S-Cross_Vitara 48V

Mild hybridesysteem SHVS met 48-voltbatterij

Het nieuwe mild hybridesysteem SHVS met 48-voltbatterij omvat een geïntegreerde starter-generator (ISG) van 48Volt, werkend als een elektromotor, een lithium-ionbatterij van 48Volt en een DC/DC-omvormer (48V-12V). Terwijl het systeem in normale omstandigheden het
brandstofverbruik drukt, levert het ook extra koppel als aanvulling op het koppel van de verbrandingsmotor wanneer de bestuurder krachtige acceleraties vraagt. Bovendien laat de elektromotor de verbrandingsmotor stationair draaien en sluit hij brandstofverbruik uit tijdens vertragingen om de brandstofefficiëntie verder te verhogen.

motor vitara 1.5.jpg

1.5 DUALJET-full hybridemotor

De 1.5-DUALJET-motor onderscheidt zich door zijn bescheiden verbruik, stoot weinig uitlaatgassen uit en ontwikkelt een stevig vermogen en koppel voor krachtige prestaties. Hij dankt zijn uitzonderlijke zuinigheid aan verschillende kenmerken. De dubbele brandstofinjectoren zijn dicht bij de inlaatkleppen geplaatst en de compressieverhouding werd verhoogd om een efficiënte verbranding te verzekeren. Het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) verlaagt de verbrandingstemperaturen en dringt de pompverliezen terug. Roltuimelaars onderdrukken van hun kant de wrijvingsverliezen. Bovendien wordt de timing van de in- en uitlaatkleppen geoptimaliseerd door het VVT-systeem (Variable Valve Timing).

full hybrid vitara.jpg

Strong  (full)  hybridesysteem

Het compacte en lichte strong hybrid-systeem biedt naast een zuinige hybridemodus ook de mogelijkheid om zuiver elektrisch te rijden. Het systeem bestaat uit de 1.5 DUALJET-verbrandingsmotor, een MGU (Motor Generator Unit), een AGS-transmissie (Auto Gear Shift) en een lithium-ionbatterij van 140 volt met omvormer. De zeer efficiënte en krachtige MGU kan het voertuig alleen aandrijven (ook in achteruit) om zuiver elektrisch te rijden, maar kan de verbrandingsmotor ook bijstaan bij het accelereren. Om soepelere schakelovergangen te garanderen vlakt de elektromotor ook de koppeldip uit bij het ontkoppelen. Bij constante snelheden gebruikt de MGU het vermogen van de verbrandingsmotor om efficiënt elektriciteit op te wekken. Daardoor kunt u langer en vaker zuiver elektrisch rijden. Resultaat: een lager brandstofverbruik en een stillere rijervaring. Tijdens het vertragen recupereert de MGU grote hoeveelheden kinetische energie om de batterij op te laden en het batterijvermogen op peil te houden.

  • Vitara GL

    Interieur Vitara GL

    • Stoffen zetels
    • Automatische airco
    • In hoogte verstelbare voorzetels
    • Adaptieve Cruise control
  • Vitara GL+

    Interieur Vitara GL+

    • Zetels in textiel met stiksels
    • Apple Carplay / Android auto met achteruitkijkcamera
    • Verwarmde voorzetels
  • Vitara GLX config.jpg

    Interieur Vitara GLX

    • Suède en lederen interieur

    Extra tov GL+:

    • Keyless drukstartsysteem
    • Navigatie op het multimedia systeem 
Vitara dode hoek detectie

Dode hoek detectie (vanaf GL+ versie)

Rijstrookwissels bij snelheden vanaf 15 km/u worden veiliger dankzij twee achteraan gemonteerde radarsensoren die aan beide zijden van de auto voertuigen kunnen detecteren die zich in de dode hoek bevinden of deze naderen. Als dit het geval is, licht een ledpictogram op in de overeenkomstige buitenspiegel. Als de bestuurder dan zijn richtingaanwijzer inschakelt om van rijstrook te veranderen, wordt het ledpictogram aangevuld met een
geluidssignaal.

panoramisch dak

Panoramische zonnedak

Geniet van een adembenemend uitzicht. Dankzij het dubbele glazen schuifpaneel beschikt het panoramische zonnedak over een enorme opening van 1m. Dit is beschikbaar als optie op de GLX versie (in het sunroof pack).