Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe werkt zo’n trajectcontrole nu eigenlijk écht?

4 minuten 28/08/2019

Elke bestuurder wordt ooit weleens verrast door een flitspaal of mobiele snelheidscontrole, en vliegt dan in paniek in de remmen. Omdat flitscontroles op die manier files – en ongelukken – in de hand werken, werd enkele jaren geleden de trajectcontrole in ons land geïntroduceerd. Trajectcontroles zijn geen momentopname en dus eerlijker en veiliger dan de klassieke flitscontrole, maar dat neemt niet weg dat heel wat bestuurders het systeem toch trachten te omzeilen. Tevergeefs echter, want ze beroepen zich op een aantal hardnekkige mythes. Lees hier hoe een trajectcontrole werkelijk in elkaar zit.  

 

De trajectcontrole doorgelicht

Elke trajectcontrole begint en eindigt met een digitale camera die de voorbijrijdende voertuigen fotografeert. Een computer met nummerplaatherkenning registreert hoeveel tijd er tussen de eerste en de tweede foto verstrijkt, om zo de gemiddelde snelheid van het voertuig te berekenen. Die wordt dan vergeleken met de maximaal toegelaten snelheid.

“Beetje bijremmen”

Veel chauffeurs denken dat een kort stukje afremmen volstaat om een trajectcontrole te misleiden, maar niets is minder waar. Sommige trajectcontroles zijn namelijk gekoppeld aan meer dan twee camera’s. Het betreft dan controles met deeltrajecten, waarbij een computer voor elk deel afzonderlijk de gemiddelde snelheid van het voertuig bepaalt. Is je gemiddelde snelheid tijdens één deeltraject hoger dan toegelaten, dan krijg je een boete – ongeacht je gemiddelde snelheid over het volledige traject.

Zigzaggen is zinloos

Een trajectcontrole omzeilen door van rijstrook te wisselen? Vergeet het maar. Zigzaggen heeft geen enkele zin: de camera’s registreren alle voertuigen op alle rijstroken tegelijk.  

“Maar er stond helemaal geen bord!”

Je zou zeker niet de eerste zijn die een snelheidsboete voor de rechtbank aanvecht omdat de trajectcontrole niet door een verkeersbord was aangegeven, maar we kunnen je nu al vertellen dat je dan van een kale reis zult thuiskomen. Hoewel de meeste trajectcontroles inderdaad worden aangekondigd door een bord bij de camera dat je erop wijst dat je gefilmd wordt, is zo’n bord niet wettelijk verplicht.

Je nooit laten vangen door een trajectcontrole? Ontdek alles wat je moet weten over Adaptive Cruise Control!

Deel deze pagina