Om hun uitstoot te verlagen, hebben alle Suzuki’s een hybride aandrijflijn. Hier ontdek je de drie technieken die we in onze hybride wagens gebruiken: Smart Hybrid, Plug-in Hybrid en Full Hybrid.
1. Smart Hybrid: slimme hybride
De slimme hybride aandrijving Smart Hybrid zorgt zowel voor een lager brandstofverbruik als een beperkte uitstoot dankzij zijn speciale startgenerator: de Integrated Starter Generator of ISG. Het systeem slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op in een lithium-ion-accu, om er daarna de airconditioning mee te voeden; de motor te ondersteunen tijdens het starten, rijden en optrekken; de verlichting te doen branden en muziek af te spelen. Het hybride systeem is goed nieuws voor het milieu, je comfort en je portemonnee. Er zijn twee soorten Smart Hybrid-aandrijflijnen: de 1.4- en de 1.2-litervariant.
1.1. De 1.4-liter Smart Hybrid-aandrijflijn
De Swift Sport, maar ook de Vitara en S-Cross met 1.4 Boosterjet Smart Hybrid handgeschakelde en automatische uitvoeringen, zijn uitgerust met een nieuwe 1.4-liter Smart Hybrid-aandrijflijn. Dat betekent dat ze een 48-volt startgenerator hebben en een lithium-ion-accu van 48 volt. De ISG van 10 kW (14 pk) doet niet alleen dienst als generator, maar ook als startmotor. Hij ondersteunt de benzinemotor tijdens versnellingen of wanneer je optrekt.
De voordelen? Het optimale toerental (lees: het toerental met de beste verbranding en de meeste kracht of het grootste koppel) ligt lager. En omdat het voltage veel hoger is dan de gebruikelijke 12 volt, regenereert het systeem meer energie tijdens vertragingen, waardoor de elektromotor de benzinemotor beter ondersteunt. Laat je het gaspedaal los, dan schakelt de aandrijflijn de verbrandingsmotor eerder uit; geef je weer gas, dan zorgt de elektromotor ervoor dat de benzinemotor direct weer aanslaat. Dit levert bij normaal rijgedrag een lager brandstofverbruik op, terwijl het acceleratievermogen toch hoog blijft.
1.2. De 1.2-liter Smart Hybrid-aandrijflijn
Alle uitvoeringen van de Ignis en de 1.2 Dualjet Smart Hybrid handgeschakelde en automatische uitvoeringen van de Swift hebben dan weer een 1.2-liter Smart Hybrid-aandrijflijn. Die houdt ook in deze modellen de uitstoot van schadelijke emissies binnen de perken, terwijl je méér uit je brandstoftank haalt – zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
2. De Plug-in hybride
Kies je voor een plug-in hybride, zoals de Across, dan kun je voor het dagelijkse, comfortabele rijden, rekenen op een elektromotor die soepele, stille en krachtige prestaties levert. Heb je meer kracht nodig en/of wil je hogere snelheden halen, dan treedt de benzinemotor in werking. Zo ben je ook tijdens lange autoritten gerust. De batterij laad je gewoon thuis op of aan een oplaadpunt.
2.1. De 2,5-liter benzinemotor
De benzinemotor laadt de accu op en ondersteunt bij hogere snelheden de elektromotor. Afhankelijk van de rijomstandigheden schakelt de benzinemotor tussen ‘poort brandstofinjectie’ (PFI) en ‘directe cilinder brandstofinjectie’ (DI). Zo gunt hij jou een optimale werking, een laag brandstofverbruik én een lage CO2-uitstoot.
2.2. Krachtige prestaties
Met een systeemvermogen van 225 kW of 306 pk, trek je in amper 6 seconden op van 0 naar 100 km/u. Bovendien mag je rekenen op een elektrisch rijbereik van 75 km, gemeten met de nieuwste WLTP-procedure, dankzij de sterke lithium-ion-accu van 18,1 kWh.
3. De Full Hybrid-techniek
De Swace is tot slot uitgerust met een volledig hybride of Full Hybrid-aandrijflijn. Naargelang de rijomstandigheden maakt hij gebruik van zijn elektromotor, zijn verbrandingsmotor of beide tegelijk. Zo verzekert hij een laag benzineverbruik en een lage CO2-uitstoot, maar ook een soepele en krachtige acceleratie. Rijplezier gegarandeerd!
3.1. Het hybridesysteem onder de loep
De elektromotor brengt de auto soepel en fluisterstil in beweging, en drijft hem aan bij lage snelheden. Rij je sneller of accelereer je krachtig, dan ondersteunt de elektromotor bovendien de 1.8-liter benzinemotor. De sterke en tegelijk zuinige benzinemotor laadt tijdens het rijden en bij het afremmen dan weer de batterij voor de elektrische aandrijving bij als dat nodig is. De energie die op die momenten vrijkomt, wordt omgezet in elektriciteit. Zet je je auto stil, dan schakelt de benzinemotor uit om energie te sparen.
3.2. De EV-rijmodus voor emissievrij rijden
Wil je in de stad of in een parkeergarage emissievrij rijden, dan moet je de EV-rijmodus inschakelen. Als de accuspanning en rijomstandigheden het toelaten, stopt de verbrandingsmotor en rijdt de auto volledig elektrisch.
Meer weten over hybride wagens? Maak gerust een vrijblijvende afspraak bij een Suzuki-verdeler bij jou in de buurt.
Elektrische bedrijfswagens zijn de toekomst
3 minutenEen bedrijfswagen wordt door de jaarlijkse aanpassing van de referentie-CO2-uitstoot steeds duurder. Elektrische bedrijfswagens zijn dan ook de toekomst.
Wat is de gemiddelde levensduur van een hybride auto?
3 minutenOverweeg jij om binnenkort over te schakelen op een hybride auto? Maak je geen zorgen over de accu, deze wagens gaan even lang mee als een ‘gewone’ auto!
ADAS verplicht vanaf 2022: dit moet je weten over rijhulpsystemen
4 minutenADAS of rijhulpsystemen zijn vanaf 2022 verplicht in alle nieuwe automodellen. Lees hier meer over deze nieuwe regelgeving en wat die voor jou betekent.