Overslaan en naar de inhoud gaan

De kilometerheffing: wat is het en (wanneer) komt die er?

3 minuten 22/12/2021

We zullen ze niet snel vergeten, de beelden van lege autosnelwegen tijdens de lockdown. Maar nu de aardbol weer stilaan op volle toeren draait, staan we terug met z’n allen stil. Meer dan 300 kilometer file vanaf oktober is eerder regel dan uitzondering. De kilometerheffing (of rekeningrijden) zou een oplossing kunnen zijn voor die filedruk. Maar wat houdt dat precies in? En wat zou het voor jou betekenen? Je leest het hier.

Jarenlang onderzoek naar kilometerheffing

In 2016 werd in België een kilometerheffing voor vrachtwagens ingevoerd. Dat betekent dat vrachtwagenchauffeurs sindsdien tol betalen voor het gebruik van de Belgische wegen, naargelang hun gereden kilometers. Zo’n kilometerheffing zou ook interessant kunnen zijn voor personenwagens. Daarom startte de Vlaamse overheid hier een grondig onderzoek naar, om te zien wat de effecten zouden zijn. De kilometerheffing voor personenwagens zou bovendien slim zijn: het te betalen bedrag is afhankelijk van wanneer, waar en hoe ver de automobilist rijdt.

De impact van de kilometerheffing

Ten eerste zou de slimme kilometerheffing de filedruk verlichten. Tijdens de spits zou het immers duurder zijn om naar de grootsteden te rijden dan op andere tijdstippen. Daarnaast zou de kilometerheffing een tax shift met zich meebrengen: in plaats van belasting op bezit, zouden we nu betalen voor het gebruik van onze wagen. Ten slotte zou het principe van ‘de vervuiler betaalt’ in werking treden. Wie veel met de wagen rijdt, betaalt meer – en al helemaal wanneer die auto erg vervuilend is.

Komt rekeningrijden er echt, en zo ja, wanneer?

Alle verkeersexperts zijn het erover eens dat rekeningrijden een goede oplossing is om het fileleed te verzachten. En ook de overheid lijkt stilaan overtuigd. De Brusselse regering is de grootste vragende partij, want de files rond onze hoofdstad zijn natuurlijk de ergste. Maar de Vlaamse regering lijkt evengoed gewonnen voor het idee, al zal de kilometerheffing nooit voor 2025 ingevoerd worden. Voor het huidige beleid is op dit moment de elektrificatie van de wagens een grotere prioriteit. In afwachting van een afdoend laadpalennetwerk en voldoende elektrische capaciteit in België, lijken hybride modellen op dit moment het meest aangewezen.

Deel deze pagina